Kategoria: Java podstawy

java inheritance

Java #9: dziedziczenie oraz modyfikator protected

Jedną z zasad właściwego programowania jest niepowtarzanie raz zaimplementowanego kodu. Czasami jest to trudne, ponieważ, aby użyć tych samych pól i metod w innych klasach musielibyśmy: używać programowania strukturalnego (czyli...

java for loop array

Java #7: tablica oraz pętla for

Tablica Tablica jest kolejną, obok obiektów, strukturą referencyjną. Jej podstawowe cechy to przechowywanie z góry określonej liczby wartości, przy czym wartością mogą zarówno zmienne referencyjne jak i proste (int, float,...

java encapsulation

Java #6: Hermetyzacja (enkapsulacja)

Pierwsze prawo programowania obiektowego brzmi: hermetyzacja (encapsulation). Znasz już pewne podstawy Javy. Wiesz jak pracować na obiektach i jak programować w sposób strukturalny. Czas abyś zrozumiał/a dlaczego programowanie obiektowe jest...

java static methods

Java #5: Metody statyczne i metoda main

Metody statyczne Na pewno spotkałeś/aś się z określeniem, że w Javie wszystko jest klasą. W rzeczywistości faktem jest, że każdy napisany przez nas kod MUSI zawierać się w jakiejś klasie....

java class object

Java #4: klasy i obiekty. Czym są?

Klasy i obiekty Klasa to taki kontener w programie, zawierający odpowiednie struktury i implementacje algorytmów (sposoby ich działania) z nimi związanych, które łączą się w logiczną całość. Skomplikowane? Tak tylko...

java autoboxing

Java #3: Autoboxing, unboxing i literały

Literały a autoboxing Pisząc swój pierwszy kod na pewno zastanawiałeś/aś się dlaczego klasy takie jak String, Integer, czy Double inicjalizuje się poprzez znak ‘=’. Przecież mówiłem w poprzedniej lekcji, że...

java reference types

Java #2: Typy referencyjne

Typy referencyjne vs typy proste Jak wspomniałem we wcześniejszym wpisie w programowaniu wyróżniamy typy proste i typy referencyjne. Jak mogłeś/aś przeczytać wcześniej nie jest prawdą, że wszystko w Javie jest...